PLAN ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ – TRANSPORT ZBIOROWY I PRZESIADKI

„Jeśli komunikacja publiczna jest bezpieczna, niedroga i wygodna, to liczba jej użytkowników wzrasta, a tym samym zmniejsza się liczba samochodów, poruszających się po ulicach”[1]

Według założeń Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) dla Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego należy zapewnić dostępność do publicznego transportu zbiorowego dla jak największej ilości osób.

Dokument SUMP zawierał będzie diagnozę stanu istniejącego transportu zbiorowego, przede wszystkim publicznego, która pozwoli wskazać najważniejsze działania na kolejne lata. Zyskają na tym wszyscy uczestnicy ruchu – przede wszystkim obecni oraz nowi pasażerowie, ale także uczestnicy innych środków transportu. Poprzez konsekwentne wdrażanie zaproponowanych działań zwiększy się płynność ruchu oraz zmniejszą się korki.

Wzrost udziału transportu zbiorowego we wszystkich podróżach w ROF jest możliwy przy długofalowej strategii rozwoju komunikacji miejskiej, komunikacji podmiejskiej, kolei oraz być może dzięki nowemu środkowi transportu, który pozwoli poruszać się sprawnie i przede wszystkim szybko dużej liczbie mieszkańców.

Podróż transportem zbiorowym rozpoczyna się już w momencie wyjścia z naszego miejsca zamieszkania w kierunku przystanku. Aby mogła odgrywać kluczową rolę w codziennych podróżach, musi być dostosowana do potrzeb i oczekiwań pasażerów, a przede wszystkim stanowić wygodną alternatywę dla transportu indywidualnego. Żeby to zapewnić należy położyć nacisk na obszary takie jak:

  • dojścia do przystanków – bezpieczne i oświetlone,
  • przystanki – wygodne, w odpowiedniej lokalizacji, dopasowane do potrzeb wszystkich uczestników ruchu,
  • informacja pasażerska – czytelna i łatwo dostępna, zarówno na przystanku, jak i w Internecie,
  • tabor – nowoczesne autobusy i pociągi,
  • bilety – zintegrowane pomiędzy różnymi środkami transportu,
  • parkingi – umożliwiające dojazd rowerem lub samochodem do przystanku i przesiadkę na transport zbiorowy.

[1] P. Kołacz, Przepis na ulicę, Pracownia Wydawnicza EIKON, Toruń 2015