PLAN ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ – BEZPIECZEŃSTWO

Wizja Zero” – zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych do minimum.

Celem opracowania dokumentu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej SUMP dla Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach i chodnikach na całym obszarze ROF oraz w efekcie – redukcja liczby wypadków śmiertelnych do zera.

Najbardziej efektywnym sposobem, który pozwala na podniesienie poziomu bezpieczeństwa drogowego mieszkańców jest wykorzystanie narzędzi pozwalających na uspokojenie ruchu.

Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu zmian w organizacji ruchu. Istotne jest. wprowadzenie priorytetu dla transportu zbiorowego poprzez wydzielenie pasów autobusowych czy efektywne wykorzystanie systemu ITS na sygnalizacjach świetlnych. Skuteczne jest także oznakowanie stref zamieszkania z ograniczeniem prędkości do 20 km/h, a także obniżenie prędkości do 30 km/h na wydzielonych obszarach centralnych miejscowości (tzw. Tempo 30).


Narzędziami, które podniosą poziom bezpieczeństwa każdego użytkownika na drodze są fizyczne rozwiązania takie jak progi zwalniające czy wyniesione przejścia dla pieszych. Potrzebna jest także przebudowa ulic, zakładająca zmianę geometrii jezdni – wygięcie jezdni, ustawianie ograniczników w postaci kwietników, ławek, czy stojaków rowerowych. Istotna jest również nowa aranżacja ulic, która jednocześnie zwiększy dostępność wszystkim uczestnikom ruchu. Przykładem takich rozwiązań mogą być przestrzenie wspólne typu shared space, woonerf.– bez separacji ruchu na samochodowy, pieszy i rowerowy.

Nie bez znaczenia jest także rola oświetlenia ulicznego – szczególnie przy chodnikach i nad przejściami dla pieszych. Odpowiednio dobrane i zaprojektowane pozwala zmniejszyć liczbę wypadków na drogach aż o 30%[1].

W Raporcie Diagnostyczno – Strategicznym SUMP dla ROF zostały podjęte następujące zagadnienia w zakresie bezpieczeństwa ruchu:

  • lokalizacja miejsc wypadków drogowych,
  • liczba zdarzeń drogowych w ROF z udziałem osób lekko i ciężko rannych,
  • śmiertelność w wypadkach drogowych,
  • przyczyny wypadków niosących ciężkie obrażenia na obszarze ROF,
  • udział pieszych w zdarzeniach drogowych w Rzeszowie,
  • rodzaj i jakość oświetlenia na terenie ROF.

[1] P. Kołacz, Przepis na ulicę, Pracownia Wydawnicza EIKON, Toruń 2015