PLAN ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ – RUCH PIESZYCH

„Życie odbywa się na piechotę ”1

Celem opracowania dokumentu Planu Zrównoważonej Mobilności (SUMP) dla Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego jest m.in. uzyskanie większej ilości przestrzeni dla pieszych i rowerzystów na istniejącym obszarze zurbanizowanym.

Mieszkaniec powinien móc dostać się do niezbędnych usług jak najszybciej, bezpiecznie, bez konieczności korzystania z transportu samochodowego – pieszo lub na rowerze.

Zgodnie z zasadami odwróconej piramidy transportowej piesi są najważniejszymi uczestnikami ruchu w mieście – każdy z nas na którymś etapie podróży jest pieszym.

Dokument SUMP będzie zawierał kierunki zmian dla obszaru funkcjonalnego, tak aby usprawnić codzienne funkcjonowanie jego mieszkańców. Będzie się on skupiał na jakości i bezpieczeństwie w przestrzeni publicznej. Jedynie zintegrowane działania w zakresie projektowania umożliwią realizację powyższego celu.

Pierwszym ważnym elementem jest przemyślane lokalizowanie i wytyczanie przestrzeni publicznych oraz ciągów pieszych. W drugiej kolejności bardzo istotne jest przystosowanie tych przestrzeni do potrzeb użytkowników, np. poprzez odpowiednie rozmieszczanie miejsc do siedzenia i odpoczynku, czy stosowanie funkcjonalnych rodzajów nawierzchni. Na odbiór otoczenia ma wpływ także występowanie, rodzaj i ilość zieleni, która przyczynia się do redukcji hałasu i zanieczyszczeń, umożliwiając jednocześnie schronienie przed upałem.  Istotną rolę w procesie budowania i odbioru przestrzeni publicznej pełni także oświetlenie. Odpowiedni dobór, rozmieszczenie, a nawet temperatura barwowa zwiększają poczucia bezpieczeństwa oraz wpływają na wartość estetyczną otoczenia.

Brak, bądź niewystarczająca ilość wyżej wymienionych czynników skutkuje niskim udziałem podróży i ruchu pieszych w przestrzeni publicznej.

W ramach Raportu Diagnostyczno-Strategicznego dla dokumentu SUMP dla ROF zostaną poddane analizie obszary tematyczne w zakresie ruchu pieszego takie jak:

  • obecny stan sieci pieszej,
  • udział ruchu pieszego (jak często i w jakim celu wybieramy podróże piesze),
  • miejsca aktywności pieszych – generatory ruchu,
  • dostępność piesza do przystanków komunikacji zbiorowej,
  • bezpieczeństwo pieszych.

  1. J. Gehl, Życie między budynkami – użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, Kraków 2013 ↩︎