„Życie odbywa się na piechotę ”1
Celem opracowania dokumentu Planu Zrównoważonej Mobilności (SUMP) dla Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego jest m.in. uzyskanie większej ilości przestrzeni dla pieszych i rowerzystów na istniejącym obszarze zurbanizowanym.
Mieszkaniec powinien móc dostać się do niezbędnych usług jak najszybciej, bezpiecznie, bez konieczności korzystania z transportu samochodowego – pieszo lub na rowerze.
Zgodnie z zasadami odwróconej piramidy transportowej piesi są najważniejszymi uczestnikami ruchu w mieście – każdy z nas na którymś etapie podróży jest pieszym.
Dokument SUMP będzie zawierał kierunki zmian dla obszaru funkcjonalnego, tak aby usprawnić codzienne funkcjonowanie jego mieszkańców. Będzie się on skupiał na jakości i bezpieczeństwie w przestrzeni publicznej. Jedynie zintegrowane działania w zakresie projektowania umożliwią realizację powyższego celu.
Pierwszym ważnym elementem jest przemyślane lokalizowanie i wytyczanie przestrzeni publicznych oraz ciągów pieszych. W drugiej kolejności bardzo istotne jest przystosowanie tych przestrzeni do potrzeb użytkowników, np. poprzez odpowiednie rozmieszczanie miejsc do siedzenia i odpoczynku, czy stosowanie funkcjonalnych rodzajów nawierzchni. Na odbiór otoczenia ma wpływ także występowanie, rodzaj i ilość zieleni, która przyczynia się do redukcji hałasu i zanieczyszczeń, umożliwiając jednocześnie schronienie przed upałem. Istotną rolę w procesie budowania i odbioru przestrzeni publicznej pełni także oświetlenie. Odpowiedni dobór, rozmieszczenie, a nawet temperatura barwowa zwiększają poczucia bezpieczeństwa oraz wpływają na wartość estetyczną otoczenia.
Brak, bądź niewystarczająca ilość wyżej wymienionych czynników skutkuje niskim udziałem podróży i ruchu pieszych w przestrzeni publicznej.
W ramach Raportu Diagnostyczno-Strategicznego dla dokumentu SUMP dla ROF zostaną poddane analizie obszary tematyczne w zakresie ruchu pieszego takie jak:
- obecny stan sieci pieszej,
- udział ruchu pieszego (jak często i w jakim celu wybieramy podróże piesze),
- miejsca aktywności pieszych – generatory ruchu,
- dostępność piesza do przystanków komunikacji zbiorowej,
- bezpieczeństwo pieszych.
- J. Gehl, Życie między budynkami – użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, Kraków 2013 ↩︎